Bloggen om en trebarnsmammas fabulösa vardag - läs och njut. Jag lever ett högst ordinärt och vanligt svenssonliv, dock med en skimrande guldkant. Åtminstone om ni frågar mig. Är en flitig bloggerska sedan 2007. Älskar min familj och mina vänner. Gift sedan 2010. Hus- och kattägare. Ytterst otränad och en smula sockerberoende. Gillar att skriva, att läsa, att resa och att shoppa.

tisdag 2 oktober 2012

Dags för julklappar?

Jag har förresten redan börjat fundera på julklappar åt barnen. Säger som jag gör varenda höst: i år SKA jag vara ute i god tid med julklapparna (är helt säker på att alltihop kommer fallera som vanligt..antagligen lär jag rusa runt i panik dagen innan julafton, precis som det brukar vara).

Jag har så smått börjat lägga märke till att det är dyrt med tre barn. Det märktes inte i början, då gick det bara åt lite blöjor. Ammar man kostar inte maten nåt, och kostnaden för eventuella bebiskläder tänkte jag inte på. Nu däremot, när vi har tre dagisungar hemma har jag noterat hur utgifterna ökar. Gummistövlar åt tre barn, vinterskor, overaller, mössor, vantar...puh. Hösten är en dyr årstid. :) Jag köper hellre lite dyrare grejor som håller, hatar när skor och kläder går sönder efter typ en användning.

Och som sagt - julklapparna. Vad ger man åt en ettåring? Hon älskar att klä ut sig, fast i och med att hon verkar fullt nöjd med att gå omkring iförd ett par av grabbarnas kalsonger nedtryckta på huvudet känns det en smula...överkurs att köpa riktiga maskeradkläder. En docka kanske? Hon älskar mjukdjur och verkar intresserad av dockor (med "intresserad" menar jag att hon bär omkring dem i benet eller trycker ned dem i sin sulky, lite hårdhänt sådär).
Vad A och N skall få är ännu ovisst. TV-spel? Kläder? Varsitt marsvin (hohoho)? Jag hatar att snåla när det gäller julklappar, själv fick jag sällan eller aldrig saker "bara sådär", men på födelsedagen och julafton fick man rejält med paket. Älskar dessutom att både ge och få presenter. Nu menar jag inte att vi köper julklappar åt barnen för typ tjugotusen, men det förstår ni säkert. ;)

Jag och maken köper alltid presenter åt varandra. Vi säger alltid att vi skall ge "nåt litet", fast så blir det aldrig. Blir oftast mycket dyrare än vad vi sagt från början. I år önskar jag mig en finsk lapphund (ain't gonna happen, funkar inte med hund här hemma men önska kan man alltid), fotmassage varje dag i tre år samt barnvakt över en helg.

2 kommentarer:

  1. Det kanske är dags att börja spana. Minna vill ha en ipad i julklapp. Alla andra har nämligen en ipad. Alla, alla andra. Säkert.

    SvaraRadera
  2. Får du några bra förslag på julklappar till ettåringen så hojta.. Samma problem här. Dessutom blev han ju ett för bara precis en månad sen.. Känner mig ganska tom på presentidéer.

    SvaraRadera