Bloggen om en trebarnsmammas fabulösa vardag - läs och njut. Jag lever ett högst ordinärt och vanligt svenssonliv, dock med en skimrande guldkant. Åtminstone om ni frågar mig. Är en flitig bloggerska sedan 2007. Älskar min familj och mina vänner. Gift sedan 2010. Hus- och kattägare. Ytterst otränad och en smula sockerberoende. Gillar att skriva, att läsa, att resa och att shoppa.

tisdag 28 augusti 2012

Städhjälp?

Livspusslet för vår familj är ganska komplicerat. Jag inser väl mer och mer att vi måste göra vad vi kan för att underlätta vardagen så gott det går. Detta innebär att flera stora, svåra beslut måste fattas vilket känns lite tungt.

Förutom dessa "större grejor" har vi försökt göra vardagen enklare den senaste tiden. Bland annat använder vi oss av IcaMatkassen, något som funkar ganska bra. Vi slarvar en hel del; men även om man skiter i att laga vissa av rätterna kan man använda sig av varorna ändå.

En annan sak som vi haft ett bra tag nu (sen i höstas) är städhjälp. Detta har känts lite "skamfyllt", lite hemligt sådär. Vilket är superlöjligt för det är SÅ bra. Jag är så himla nöjd. Vi har hjälp varannan vecka, och enligt tjejerna som kommer är det mestadels barnfamiljer som utnyttjar deras tjänster. Fatta känslan av att ha varit uppe sen fem, lämnat tre små barn på dagis, kört i ilfart till jobbet, arbetat hela dagen till 16, hämta ungarna och därefter komma hem, helt slutkörd. Dock är det RENT och fint hemma vilket är helt fantastiskt. Det finns inget behov av att börja plocka, dammsuga och göra rent. Vilket är hejdundrans underbart när man är helt slut i hela kroppen.

Jag vet inte varför jag har skämts för att vi skaffat hjälp med städningen. Det är ju inte ett dugg skämmigt egentligen! Jag är som sagt enormt nöjd och tänker INTE må dåligt över att jag och mannen försöker underlätta och förbättra vår ibland hjärtinfarktsframkallande vardag. Varannan vecka blir huset ordentligt genomstädat och det är en ren fröjd att komma hem. Välstädat, rent och snyggt. Man kan ägna tid åt annat.

PS Vissa människor har säkert en helt annan åsikt om detta än vad jag har. Till er vill jag bara vänligt men ganska bestämt säga att kom hit! Kom hit och prova mitt/vårt liv en stund. :) Så vill antagligen du med ha städhjälp efter ett par veckor. Hähä.

5 kommentarer:

  1. Och jag funderar och funderar.... Men är snål som fan! Inser att jag borde ha haft det för några år sen. Nu börjar det bli tid över för både städ och bokläsning när liten traskar till skolan. Du är en klok kvinna!

    SvaraRadera
  2. Plockar dom också? För det är just själva plockandet jag hatar... Skulle gärna ta in hjälp, det vill nog alla, men förstår det känns lite skamfyllt. Men uh vad skönt!

    SvaraRadera
  3. Det är inte alls fel med städhjälp!!!!! Mer tid åt sig själv/barn/gladare mamma:D Vet massa folk som har städhjälp! Hade gubben jobbat borta hade jag tagit hjälp direkt! ses snart? Kram på er

    SvaraRadera
  4. STÄDHJÄLP ÄGER!!!!!!!
    Skrattar hånfullt åt att det finns människor som verkligen inte tycker detta är ok. Som du säger kära K, prova själv på att vara 3 barnsmorsa så får vi se. Moooaahh
    Hälsar din partner in crime aka Musslan!!!

    SvaraRadera
  5. Åh jag skulle älska städhjälp, med två hundar + bebis så blir det en hel del städande och det är ju inte alltid helt lätt att få ihop det med bebis som vill bli buren osv. Orkar inte ens tänka på hur det skulle vara att jobba samtidigt...och med tre kiddos!!

    SvaraRadera