Bloggen om en trebarnsmammas fabulösa vardag - läs och njut. Jag lever ett högst ordinärt och vanligt svenssonliv, dock med en skimrande guldkant. Åtminstone om ni frågar mig. Är en flitig bloggerska sedan 2007. Älskar min familj och mina vänner. Gift sedan 2010. Hus- och kattägare. Ytterst otränad och en smula sockerberoende. Gillar att skriva, att läsa, att resa och att shoppa.

torsdag 17 november 2011

Det är dyrt med barn




Fredag, en annorlunda sådan eftersom mannen inte är hemma. Blä, suck och stön. Kommer på mig själv med att gnälla trots att övertiden är ett gemensamt beslut. Vi behöver pengarna, minst sagt - stora projekt väntar (förhoppningsvis).

Kollade posten igår och hade fått feta reklamutskick från både Nestle och Findus. Lite läskigt att de har såpass stor koll. "Tadaa, vi VET att du har ett barn som snart fyller sex månader...och skickar därför ut X antal små broschyrer om smakportioner, välling och olika svindyra grötar".

Innan man fick barn hörde man mest talas om hur sviiindyrt blöjor är. Jag tycker inte alls blöjor är speciellt dyrt, inte om man undviker de dyra märkena. Vi har nästan alltid köpt Icas egna och de är superbra. Innan vi fick Bebin köpte mannen typ tjugo paket i Norge. Där kostar blöjorna från fem (!!!) kronor paketet.


Nä, jag hade hellre velat bli varnad för...


1) Vällingen. Aldrig rabatterad, alltid svindyrt. Lillebror har ätit tvåårsvällingen länge och den kostar 70spänn för ett paket. Säljs icke i storpack heller. Tjena.

2) Amningsskydden. Ni vet, de där små fula bomullslapparna man stoppar i BH:n för att det inte skall läcka. Ett paket är ganska dyrt och tar framförallt slut på nolltid.

3) Barnmaten. Såklart. Har man en unge kan man säkert stå framför spisen och komponera ihop diverse små rätter, men när man som somliga andra (...) har flera barn funkar detta inte. Jag lägger hellre min tid på annat. En burk kostar från åtta kronor, ett paket ersättning typ...nio kanske (?). Har dålig koll. Kikar inte på priserna eftersom jag MÅSTE ha de där j-vla burkarna. Barnmat är heller aldrig rabatterat. Möjligtvis köp hundra, betala för nittionio.


(Btw, från att inte ha ammat på mer än tolv timmar häromdagen har jag nu gett Bebin min mat minst tre gånger inatt. Så tråkigt. Jag vill så himla gärna gå på fest med mannens jobb i december och jag vill så himla gärna få tillbaka min egen kropp. Får se vad de säger på BVC, om de har några (fula) knep. :) Ska dit sen. )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar