Bloggen om en trebarnsmammas fabulösa vardag - läs och njut. Jag lever ett högst ordinärt och vanligt svenssonliv, dock med en skimrande guldkant. Åtminstone om ni frågar mig. Är en flitig bloggerska sedan 2007. Älskar min familj och mina vänner. Gift sedan 2010. Hus- och kattägare. Ytterst otränad och en smula sockerberoende. Gillar att skriva, att läsa, att resa och att shoppa.

söndag 11 mars 2012

Bidrag och SGI...

Jag började läsa hösten 2009. Jag studerade 50% och jobbade 75%. För att skydda min SGI (sjukpenninggrundande inkomst) var jag enligt Försäkringskassan tvungen att ta ut studiebidrag, fast jag egentligen inte behövde det. Var väl rätt naiv och icke-påläst, men jag fick mitt bidrag och på så vis har jag skyddat min braiga SGI (den jag hade redan som mammaledig med första barnet).

Fick ett kuligt brev i fredags som vänligt talade om att jag minsann tjänat för mycket under 2010 och därför kommer bli återbetalningsskyldig till CSN. Häpp! Antingen kunde jag alltså struntat i studiebidrag och fått sänkt SGI, och därmed skitkass mammapeng. Eller så kunde jag tagit bidrag och på så vis skyddat SGI:n. Men därmed blivit återbetalningsskyldig. Fattar inte vad jag kunde gjort annorlunda.

Oh well, finns värre saker. Men störigt att bli skyldig CSN X antal kronor. Blir till att ringa idag och höra hur illa det är.

Trevlig måndag!

1 kommentar:

  1. Jag kan berätta vad du skulle gjort- du skulle tagit bidraget, sparat det och betalt tillbaka det....det sa Kärringen till mig när jag ringde.... Hata!

    SvaraRadera