Bloggen om en trebarnsmammas fabulösa vardag - läs och njut. Jag lever ett högst ordinärt och vanligt svenssonliv, dock med en skimrande guldkant. Åtminstone om ni frågar mig. Är en flitig bloggerska sedan 2007. Älskar min familj och mina vänner. Gift sedan 2010. Hus- och kattägare. Ytterst otränad och en smula sockerberoende. Gillar att skriva, att läsa, att resa och att shoppa.

torsdag 19 januari 2012

Tjejlego och killego...


...varför inte bara LEGO?

Läste om Legos nya "tjejsatsning" inne hos Ketchupmamman och blidde en smula upprörd. Lego hävdar att det mesta av allt lego som säljs köps av eller åt pojkar (när man läser det undrar man stillsamt hur i helsicke de kan veta att så är fallet). Nu vill de locka flickor att börja bygga genom att lansera ett s.k tjejlego. Klossarna är pastellfärgade och man kan bland annat bygga en skönhetssalong och ett bageri (om jag fattat saken rätt; googlade litegrann).

Meeeen!? Vad trött man blir! När jag var barn lekte jag jättemycket med lego. Jag och mina bröder hade hur kul som helst. Vi byggde gigantiska rymdskepp/husbilar/tågvagnar och möblerade sedan dessa med stor noggrannhet. För att sedan rasera dem och bygga nytt...ÄNNU större och ÄNNU finare. Det fanns inte speciellt många olika sorters klossar, men man använde sin fantasi och det som fanns.

Såvitt jag vet lever vi på 2000-talet. Varför tycker legofolket att tjejer och killar behöver ha olika färger på sina legobitar? Är inte det att ta ungefär 73 steg tillbaka i utvecklingen?

Jag är ganska så säker att Linnea kommer älska sina syskons lego. En jobbig tid framöver kommer hon älska att försöka äta upp bitarna, men när hon passerat det där skitjobbiga äta-allt-som-ligger-på-marken-stadiet kommer hon älska att BYGGA. Det skulle aldrig falla mig in i att köpa speciellt tjejlego; att lägga hennes lego i en låda och pojkarnas i en annan. Skall man skälla på dem om de lånar bitar av varann...? Eller? Får Linnea bara leka hårsalong? Är det fel om hon vill bygga pirat- eller polisgrejor? Om nu Nils vill bygga med de rosa bitarna, bör jag bli orolig då?

Varför kan inte legofolket tillverka lego i alla regnbågens färger? Pojkar gillar väl också rosa och lila legobitar? Klart det är superkul med förnyelse, det fattar jag med. Självklart gillar barnen att legobitarna inte bara är gula, blå och röda. Men att göra pastellfärgade legobitar och sedan kalla det tjejlego känns himla billigt. Som sagt - tillverka de där små klossarna i massor med roliga färger och OM man nu måste göra reklam riktad till barn, rikta den då till BARN och inte till KÖN.

Hoppas ni fattar vad jag menar. Ibland känns det som om leksaksmänniskor aldrig hört talas om genustänk. Rota fram leksakskatalogerna från i julas så fattar ni vad jag menar. Synd att lego hänger på det där tåget. Finns det inte tillräckligt med könsstereotypa leksaker..?!

3 kommentarer:

  1. Håller med, men det är roligt att det kommer mer färger än de där grundfärgerna. Minns när J och L fick några bitar ljusgrön i något paket för många år den - wow vilken utveckling! Men det har suttit hårt hos lego det där med färger. Men tjejfärg? Nä.

    SvaraRadera
  2. Va det värsta jag hört "tjejlego". Säger som dig K jag å brorsan hade jättekul med det legot han/vi hade. Minns att nån julafton fick vi alla tre en legomodell och vi va överlyckliga. Behövs Inge tjejlego

    SvaraRadera