Bloggen om en trebarnsmammas fabulösa vardag - läs och njut. Jag lever ett högst ordinärt och vanligt svenssonliv, dock med en skimrande guldkant. Åtminstone om ni frågar mig. Är en flitig bloggerska sedan 2007. Älskar min familj och mina vänner. Gift sedan 2010. Hus- och kattägare. Ytterst otränad och en smula sockerberoende. Gillar att skriva, att läsa, att resa och att shoppa.

fredag 30 december 2011

Aggressioner på Ica

Jag handlar alltid i samma affär: Ica Maxi. Gillar det breda utbudet, att varorna är fräscha samt att personalen är trevlig. Läser noggrant veckobladet och utnyttjar givetvis mina rabattkuponger. Har full koll på vilken tid det är bäst att handla och tvärtom. Men trots att jag nu varit kund i ganska många år lär jag mig dock aldrig regel nr ett: vad du än gör, vem du än är och hur du än mår - undvik Maxi dagen innan "storhelg".

Jag begriper inte. Jag anser mig vara relativt normalbegåvad. I vilket fall tycker jag inte att jag är korkad. Ändå gör jag om samma misstag, år efter år. Åker dit dagen innan julafton, nyårsafton eller varför inte midsommar/påskafton. Då hela resterande stan tänkt samma tanke. Då varenda pensionär, barnfamilj och övriga invånare bestämt att man faktiskt MÅSTE handla.

Likadant i år. Istället för att sticka dit igårkväll (supersmidigt men uuu vad jobbigt att resa sig från soffan; typ) väljer jag att åka dit idag. Dan före dan så att säga. Anländer vid tolv och inser snabbt vilket urbota misstag jag gjort. Igen. Fast i år fick jag iallafall parkering. Och jag såg inga poliser. När jag väntade Storebror åkte jag och maken dit dagen före julafton. Fanns inte en enda parkeringsplats och hysterin var ett faktum. Maken var akut kissnödig och hade panik, själv var jag smällfet men rätt glad ändå. Till slut hittade vi en parkeringsplats cirka fem kilometer (nåja) från affären och maken fick förnedrande nog slänga sig ut ur bilen och kissa i närmaste buske.

Anyway, idag gick handlingen ändå relativt smidigt. Jag missade bara några få saker på listan och jagade inte upp mig sådär jättemycket. Det har funnits tillfällen då Ica tagit fram det absolut sämsta i mig. Till exempel när man ställt sig i fel kö. Antingen är kassörskan nyanställd och gör konstant fel, eller också har man Världens Långsammaste Snubbe framför sig i kön. Ni vet en sån där som plockar upp varorna på bandet i snigelfart. Och som börjar rota efter rabattkuponger, plånbok och Icakort i absolut sista minuten. Eller kommer på att han - förut att handla alldeles för mycket - dessutom behöver lämna tillbaka/reklamera/byta X antal grejor.
Det är i sådana situationer som man känner hur svetten bryter fram, hur man börjar koka inombords och hur man helt plötsligt inte tycker att den lilla tanten framför i kön är så gullig längre. Nä, snarare vill man nästan ha ihjäl kärringen. Långsamt. Och att visa förståelse för någon pryoelev? Moi? Hell no!!

Ja, ni hör ju. Att man aldrig lär sig. Varje år tänker jag att nästa jul/påsk/midsommar/halloween skall jag handla i GOD tid. Innan "alla andra". Så man slipper parkeringsbrist, hjärtsnörp och aggressioner. Jag tänkte likdant idag. Kom ut från Ica Maxi med fullastad kundvagn och en värkande rygg och tänkte aldrig mer. Nästa år skall vi jul-och nyårshandla redan första advent. Man har väl en frys. Och torkad frukt är ju jättegott.

Time will tell.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar